Google sine tips om SEO

Google sine tips om SEO
Google.Owned. pwdnd. pwn. Whatever.

Publisert 11 juni 2007
© Webby

Vi på Webby! har alltid hatt som grunntanke at søkemotoren bare representerer en blind bruker. Vi synes faktisk litt synd på Googlebot, som ikke kan se de fjonge sidene våre.

Men.. som vi alle vet... mine damer og herrer, GOOGLE OG GOOGLEBOT EIER :)

SEO -eller søkemotorptimalisering på norsk - har vært preget av halvmongolide doorwaysider og keywordstuffing fra en annen verden. Men nå har endelig Google (Gud) slått på stortromma og publisert en oversikt over SEO, THE GOOGLE WAY :)

http://www.google.com/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf

Dette er rett og slett Google (aka GOD) som forteller deg hvordan du skal komme på topp!.

Fra http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/11/googles-seo-starter-guide.html

Jeg har gått gjennom hele sulamitten og notert meg følgende:

* Unik, kort og beskrivende sidetittel for alle enkeltsider

* Unik, kort, selgende, relevant, konkret og beskrivende meta description for alle enkeltsider. Skal være en fullstendig setning.

* URL som forklarer enkeltsiden: /severdigheter/sagrada-famila/ heller enn /obj?123.asp. (NB: autopublish/IIS/asp funker dårlig her :)

* En side skal ikke kunne nås via flere adresser (URLs). Unngå at www.domene.no/side1.html peker til samme side som domene.no/side1.html. Unngå at en side på subdomene peker til samme side som hoveddomene. Bruk små bokstaver alltid. (jeg er guilty of charge her:) Dette med www eller ikke www kan styres via Google Webmaster Tools!

* Lag en html sitemap som viser hierarkisk struktur. Lag også en XML Sitemap jf Google Webmaster => Tror html sitemap kan bidra til at man får sitelinks, se eks google-søk på "malaga" eller "milano"

Tools.

* Bruk tekst for navigasjon heller enn bilder, javascript og flash.

* Bruk breadcrumbs ("DU er her: seksjon/kategori/artikkel")

* Gjør det mulig å navigere ved å manipulere URL. Eks http://ikea.no/stue/salongbord/ => kommer til seksjonen "Stue" om jeg fjerner "/salongbord".

* Ha en nyttig 404-side (siden finnes ikke), med link til hovedsiden, link til populære sider, link til relaterte sider (basert på evt spørring i URL). Må ikke indekseres, og må sende rett http status code i http header. Bruk design som er konsistent med resten av

nettstedet.

INNHOLD:

* Unngå stavefeil og grammatiske feil

* Bruk tekst heller enn bilder når innholdet er tekst (eks i en annonse ønsker jeg kanskje å kopiere bedriftsnavnet til clipboard for å google bedriften)

* Vær bevisst på språk som brukes i innhold i forhold til dokumenterte nøkkelord/fraser som folk faktisk bruker. Ikke gjett hva folk søker på - bruk statistiske verktøy!

* Bruk Google Keyword tool til å finne synonymer for de viktigste nøkkelordene / frasene.

* Bruk Google Webmaster Tools til å finne ut hvilke synonymer og fraser du _ikke_ får treff på

* Lag oppdatert, unikt innhold: Unngå å kopiere fra andre sider! Bruk gjerne små utdrag/sitater. Unngå duplisert innhold på flere egne sider.

* Lag innhold for folk, ikke søkemotorer. Unngå keyword stuffing, oppramsing av feilstavinger og skjult tekst. Her er datamaskinene til Google smartere enn deg:)

* Bedre lenketekst ("anchor text"): Lenker bør ikke ha tekst som "Klikk her", "Les mer", "Hele artikkelen" etc. Sørg for at lenketeksten beskriver siden man kommer til.

* Unngå å bruke url som lenketekst, spesielt dersom det er en lenke til en underside. Mao, det er greit å bruke google.com som lenketekst, men feks http://www.google.com/yo/ho/so/lo/x.html er mindre bra. Husk at URL kan skjules bak en beskrivende lenketekst, som er mer brukervennlig og mer søkemotorvennlig.

* Kort lenketekst: Ikke la et helt avsnitt være en lenke. Velg heller ut relevant ord/frase.

* Gjør det enkelt å skille mellom lenker og vanlig tekst (vha formatering)

OVERSKRIFTER

* Lær forskjellen mellom H1,H2,H3..H6, og bruk disse på riktig måte. Unngå alltid å bruke en gitt Hx på grunn av formatering - husk at dette er strukturell og ikke visuell informasjon. (Eks: H4 ser bra ut her så jeg bruker H4 heller enn å oppdatere CSS. BAD!) Overskrifter skal aldri brukes for presentasjon, kun for innhold/struktur.

* Bruk overskrifter til å gjøre siden lett å skumlese. Overskriften skal oppsummere innholdet.

BILDER

* Bruk kort, beskrivende filnavn og alt-tekst for bilder. Tenk at dette betyr "info til Google Images" (og andre bildesøk:)

GENERELT

* Skriv om ting med nyhetsverdi

* Ikke glem offline-promotering (visittkort, brev, plakater etc)

* Promotering via sosiale medie: Sats på bemerkelsesverdig innhold, ikke småtjafs.

** Google - artikkelen forsetter under **

* Registrer nettsiden på Google's Local Business Center => Gir treff i Google Maps



Si din mening

Har du prøvd Bing?

Ja (7 stemmer)
Nei (3 stemmer)

Forrige nyhet: Ny reiseguide: Ålesund

Neste nyhet: Hundrevis av julegavetips fra Webby!


Komment�r denne artikkelen




(<--Skriv inn svaret!)

Tilbake Webbys kjendiser (forsiden)